نکاتی برای ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی

//نکاتی برای ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی

نکاتی برای ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی

انتخاب طرح رنگی مشابه

 در این مقاله به بررسی نکاتی برای ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی میپردازیم.
هنگامی که طرح رنگ خود را می‌خواهید برگزینید لازم نیست به طور ثابت از دو رنگ با حالت رنگ اصلی ومکمل استفاده شود، می‌توانید با سه رنگ کار خود را پیش ببرید. ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل اصول و قواعدی دارد که خوشبختانه این اصول بسیار منعطف و قابل تبدیل شدن به یکدیگر هستند، از این رو ممکن است در بسیاری از موارد حتی موردی پیش بیایید که در راستای قواعد تئوری رنگ‌ها است اما هیچ کجا نامی از آن برده نشده و منحصراً به ذهن شما خطور کرده است . همین انعطاف باعث می‌شود طرح رنگ شما یک حالت منحصر به فرد ایجاد کرده و شما را جزو اولین سازندگان و استفاده کنندگان نام ببرد، و نام شما برای همیشه در بین انسان هایی که در تلاش بودند تا به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل دست یابند باقی بماند.
در حالت مطرح شده می‌توانید دو رنگ اصلی را که انتخاب کردید یک رنگ نیز برای رنگ سایه در نظر بگیرید. این رنگ سوم حالت‌های مختلف را شامل می‌سود، مثلاً می‌تواند سایه باشد یا تون، یا حتی خنثی. برای نمونه می‌توانید رنگ‌های انتخاب کنید که رنگ سوم ترکیبی از دو رنگ مکمل باشد و بی شمار حالت متفاوت…
رنگ‌های انتخابی قرمز و زرد و نارنجی یکی از این سه گانه های متمایز است. سه‌گانه خاص دیگر می‌تواند قرمز بنفش و آبی باشد. با نگاه کردن این مثال‌ها متوجه منظور ما خواهید شد.

طراحی داخلی و انتخاب سبک دکوراسیون منزل مانند صحبت کردن در مورد سبک‌ها و سلیقه‌هاست. هیچ‌کس نمی‌تواند شما را به خاطر نظر و عقیده‌ای که دارید سرزنش کند. هنگامی که از سلایق خود صحبت می‌کنید و چیزی را می‌پسندید کاملاً مورد احترام بوده و دیدگاه‌های شما را بیان می‌کند. از منظری دیگر ما در حال مطالعه نظریه اساسی رنگ‌ها هستیم و هنوز تا رسیدن به یک شخصیت حرفه‌ای کلی راه در پیش رو داریم، پس برای رسیدن به موفقیت با یک الگوی واقعی کار خود را شروع کنید تا نتایج قابل لمس حاصل کنید.

طرح رنگی سه تایی
در بخش قبل به طور مختصر از سه گانه‌های رنگی صحبت‌های شد. اکنون به شما خواهیم گفت که طرح سه تایی مذکور چقدر با اهمیت است. نکته این بخش در مقایسه با توضیحات قبلی اعطای فضای برابر به هر سه رنگ است که با این حرف قانون نسبت موفقیت کنار گذاشته می‌شود و هر رنگی با نسبت مساوی در کنار سایر رنگ‌ها هنر خود را به نمایش در می‌آورد.
یکی از عالی‌ترین مثال‌های برای این سه تایی های معروف، زرد، قرمز و آبی است که جز رنگ‌های اصلی بوده و سازنده رنگ‌های مکمل. همین موضوع در کنار هم قرار گرفتنشان را هیجان انگیز تر می‌کند.
این رنگ‌ها و چیدمان صورت گرفته تصویری با کنتراست بالا را ارائه می‌دهند که شاخصه اصلی آن‌ها جلب توجه بیش از حدشان است. خلوص رنگ‌های استفاده شده صد درصدی بوده و هیچ توناژ یا سایه‌ای در آن‌ها ترکیب نمی‌شود. با این الگو شما اگر بخواهید سه گانه مطرح شده را به کار ببرید مکان‌های خاصی این اجازه را برای شما صادر می‌کنند. دلایل آن هم در سطرهای بالاتر ذکر شد. این مکان‌ها اتاق کودک است که به شدت با رنگ‌ها مأنوس می‌شود و نیاز ذهنی وی نیز این موضوع را طلب می‌کند . بخش دیگر فضای دکوراسیون با در خانه برای به کارگیری این رنگ‌ها سرویس بهداشتی است که همین بخش هم محدودیت‌های دارد. دقت کنید شما هرگز نمی‌توانید دو مجموعه از سه تایی‌های رنگ اصلی را یکجا به کار بگیرید. چرایی این موضوع کاملاً روان‌شناسانه است. خارج شدن از توازن رنگی در محیط و همین طور ایجاد یک فضای مشوش و گیج کننده از جمله این موارد است. شلوغی محیط با این ترکیب به حد بالایی می‌رسد، حال تصور کنید دو مجموعه از این سه تایی ها در یک فضا به کار گرفته شوند. واقعاً محیط غیر قابل تحملی پدید خواهد آمد. این مورد اثری است که در دست یابی به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل اثر سو می گذارد.
از آنجایی که این رنگ‌ها به شدت چشم گیر هستند در اصطلاح به آن‌ها رنگ‌های زنده نیز گفته می‌شود. محیط مورد تست یا به کارگیری این رنگ‌ها همواره متأثر از وجود آن‌ها بوده و شاید نتواند دیدنی‌های خود را به چشم بینندگانش برساند. البته یک مزیت در این مجموعه دیده می‌شود که اگر فضایی توانایی ارائه خاصیت‌های خود را نداشت، می‌توانید با این سه گانه شاداب آنجا را نجات دهید. هر چند این سر زنده بودن و نشاط خوب است اما برای اتاقی که محل آرامش و استراحت است باید رنگ‌های به کار گرفته شوند تا آرامش دهنده باشند نه آزار دهنده.

چهارگانه‌های رنگی
عملکرد این بخش مانند نکته هشتم است. در این بخش به جای تمرکز بر چهار رنگ اصلی بر روی سایه‌ها تأکید خواهد شد و از طرفی رنگ‌های دو به دو و متضاد جای خود را به چهار رنگ با نسبت مساوی خواهند داد.
این چهارگانه شامل یک رنگ اصلی، یک رنگ مکمل و دو رنگ باقی مانده از سایه‌ها هستند. در این بخش است که شما با انتخاب دو سایه خنثی فضایی لطیف و تسکین دهنده می‌سازید و یا با دو سایه خشن و سفت محیط را انرژیک و پر شور می‌کنید. انتخاب دست شماست. مانند بخش هشت تناسب دمایی رنگ‌های منتخب اینجا نیز اهمیتش را مشخص می‌سازد، رنگ‌ها در توازن هنرنمایی بهتری خواهند داشت. یک الگوی متفاوت و خاص نیز در این بین به چشم می‌خورد که پرطرفدار است. استفاده از یک رنگ با فرمت سایه و سه رنگ به حالت لهجه یعنی یک رنگ اصلی تلطیف شده و سه رنگ مکمل سازگار با هدف. این نوع چیدمان‌ها با توجه به کاربری محیط کمی سخت بوده و تسلط بر آن نیاز به تمرین زیاد و مشاهده نمونه‌های این چنینی است.

سه گانه چهارتایی
می‌خواهیم کمی ماجرا را پیچیده‌تر کنیم. البته این موضوع میان طراحان و افرادی که به صورت طبیعی و طولانی مدت با آن سر و کار دارند امری عادی بوده و بر آن مسلط شده‌اند، اما برای کسانی که به تازگی در حال یادگیری بوده یا تسلط کمی بر موضوع تئوری رنگ‌ها دارند ممکن است دشوار و کمی پیچیده باشد.
با این حال با همراهی و ادامه این مطلب تمامی موارد برای شما نیز آسان خواهد شد.
با انتخاب چهار رنگ در طرح رنگی سه گانه خود عملاً قوانین بخش قبلی زیر سؤال می‌رود، اما نکته ظریفی که در این بین است شبهات را برطرف خواهد کرد. اما نکته چیست. در حقیقت ما در حال استفاده از دو مجموعه دو تایی هستیم که رنگ‌های متضاد را شامل می‌شوند. پس حتی نزدیک سه گانه ها نشدیم. در بخشی که سایه‌ها وارد می‌شوند عملاً سایه یا تون‌ها نقش این چهار رنگ را که به یک مستطیل رنگی تبدیل شده‌اند وارد فاز سه تایی ها می‌کند. در این حالت اهمیت دمای رنگ‌ها به شدت حائری اهمیت خواهد بود تا بتوان یک بالانس کامل و دقیق میان این رنگ‌ها ایجاد کرد. باید در ابتدا از چهار رنگ موجود دوتا را سرد و دو رنگ باقی مانده را نیز گرم مورد استفاده داد.
عدم رعایت این نکات ریز ولی حیاتی ممکن است زیباترین اتاق شما را به یک اتاق چندش آوری و زشت تبدیل کرده و یا اتاق بدون توانمندی و خصوصیت را به یک فضای چشم نواز و زیبا تبدیل کند.
اکنون که در میان چهار رنگی‌ها محاصره شده آید و از اجسام رنگی برای ایجاد توازن استفاده می‌کنید بهتر است این نکته را نیز در بین کار مراعات کنید. به دلیل این که اجسام رنگی در کنار دیوارهای رنگی یک دل‌زدگی به وجود می‌آورند و چشم را سریع خسته می‌کنند، مناسب است از پترن‌ها در محتوای رنگی خود کمک بگیرید. این اتفاق باعث می‌شود هم توازن رنگ‌ها، هم چیدمان و هم ساختار کلی خانه رنگ و بوی یک طراحی حرفه‌ای به خود بگیرد. حتماً توجه داشته باشید که از یک یا نهایتاً دو پترن ( یا الگوی طرح دار رنگی ) در طرح رنگ خود استفاده کنید. این الگو های نو می تواند شما را سریع تر به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل خود نزدیک کند.

در بخش استفاده از سه گانه‌های فوق حالتی در انتخاب‌ها وجود دارد که برای ایجاد تسلط بر نحوه انتخاب رنگ بسیار مفید است و آن قانون ۶۰-۳۰-۱۰ است، نام این قانون که نسبت موفقیت به آن گفته می‌شود منظور را به صورت کامل به ذهن متبادر می‌سازد و نیاز به توضیحات دیگر ندارد. این قانون را همواره در ذهن تثبیت کنید تا ملکه ذهن شما شود، رنگ اصلی ۶۰ درصد طرح رنگ شما را تشکیل خواهد داد، رنگ مکمل ۳۰ درصد آن را و سایه یا لهجه مورد نظر ۱۰ درصد از طرح رنگ را تشکیل می‌دهد. با این دیدگاه کار شما نیز آسان‌تر می‌شود.
در میان سه گانه های مطرح دنیا طرح رنگی وجود دارد که امروزه از پرطرفدارترین‌های دنیا شده و طراحان نیز به دلیل توجه اغلب مردم به این طرح رنگ آن را پر تکرار در طراحی‌های خود به کار می‌گیرند. سیاه ، سفید و خاکستری به همراه سایه‌های روشن و تاریک این مجموعه که در دکوراسیون‌های به سبک مینیمال، مدرن و معاصر یا همان دکوراسیون امروزی دیده می‌شوند همین سه گانه معروف است. آیا شما نیز این مجموعه را جز علاقه مندی‌های خود می‌دانید؟ پاسخ مثبت یعنی این که شما از سبک‌های امروزی لذت می‌برید و در ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل باید آن را لحاظ کنید.

By |۱۳۹۸/۴/۱۰ ۱۰:۱۳:۴۰تیر ۱۰ام, ۱۳۹۸|دسته بندی نشده|۰ Comments